Vejce není jenom symbol Velikonoc

Podle nejnovějších statistických dat z roku 2017 zkonzumuje každý
z nás průměrně 254 vajec za rok. Je to moc nebo málo? Jistě si mnozí vzpomenete, jak se v minulosti doporučovalo jejich spotřebu omezit, a to díky poměrně vysokému obsahu cholesterolu a jeho vztahu ke vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Tato teorie byla ve světle nových vědeckých poznatků přehodnocena a vejce by měly být součástí každého vyváženého a pestrého jídelníčku. Mají totiž výbornou výživnou hodnotu!

Vitamín D

Vejce jsou překvapivě největším zdrojem vitaminu D u nás pro všechny populační skupiny. Je to možná tím, že jíme málo ryb. Konzumací 100 g vajec, což představuje přibližně 2 ks vajec velikosti S, či 1,5 ks vajec velikosti L, si lze pokrýt až 1/3 doporučovaného denního přívodu vitamínu D. Připomeňme si jen, že vitamín D hraje důležitou roli pro uchování silných a zdravých kostí a pro správné fungování imunitního systému.

Bílkoviny a další prospěšné látky

Vejce patří i mezi nejhodnotnější zdroj bílkovin, a to díky vyváženému zastoupení esenciálních aminokyselin, ale i své dobré stravitelnosti. Dále obsahují prospěšné fosfolipidy (např. lecitin), minerální látky, vitamíny, stopové prvky a jiné látky s pozitivním účinkem na lidské zdraví.

vajíčka

Strašák cholesterol

Ve vaječném žloutku je obsažen cholesterol a kvůli tomu bylo dříve doporučováno konzumaci vajec omezit. Ovšem s cholesterolem to není tak jednoduché a tělo si do značné míry dokáže jeho hladinu regulovat samo. Nové výzkumy ukazují, že konzumace 1-2 ks vajec denně nepředstavuje pro většinovou zdravou populaci zdravotní riziko. Vejce by se však neměla upravovat společně se slaninou, klobásou, šunkou, smažená apod., jak je u nás často v oblibě. Zbytečně se tím totiž navyšuje nežádoucí přívod nasycených mastných kyselin a soli.

http://www.szu.cz/tema/bezpecnost-potravin/vite-ze-vejce-nejvice-prispivaji-k-celkovemu-privodu